Beschrijving doel 6.2.1 We sturen op een woningaanbod dat aansluit bij de vraag
Link naar afwijkingen in Berap 2021-1
Wonen is een van de belangrijkste basisbehoeften. Zwolle is een mooie woonstad en dat willen we graag verder versterken. Onze woonvisie (2017) heeft hiervoor 4 ambities geformuleerd; Zwolle is een:
Deze vier ambities tezamen maken dat Zwolle voor de komende jaren staat voor de volgende stap in stedelijkheid. Wij willen de stad verder versterken als centrum van deze regio en Noord Oost Nederland en willen de economische toppositie in Nederland behouden. Zwolle wordt steeds meer een alternatief voor wonen in de Randstad. We zien dat terug in de migratiecijfers over 2018 en 2019 . Zwolle groeit harder dan de geprognosticeerde groei. We houden daarom rekening met het scenario van versterkte groei, waarbij de opgave blijft om ‘elke woning raak te laten zijn’. De toenemende verstedelijking en daarbij horende mobiliteit hebben geleid tot een aantal afspraken in de omgevingsagenda Oost en MIRT. Voor de uitbreiding van het aantal woningen is de afspraak om gezamenlijk met het Rijk en de Regio te komen tot een verstedelijkingsstrategie. In 2021 zal de verstedelijkingsstrategie verder worden uitgewerkt. Sterke groeistad:
Vernieuwende woonstad Solidaire leefstad Duurzame deltastad: |
---|
Criteria
We sturen op een woningaanbod dat aansluit bij de vraag, zodanig dat:
|
---|
Portefeuillehouder(s)
Ed Anker |
---|
Afwijkingen op activiteiten Berap 2021-2
Wijziging doel versnelling woniningbouwopgave | Budgettair neutraal | |
---|---|---|
Zie voor toelichting onder doel 6.1.1 onderdeel 'Wijziging doel versnelling woningbouwopgave' | ||
Aanjager/Verkenner Flexwonen | Aanvullende uitgaven | 40000 |
De afgelopen jaren hebben we sterk ingezet om samen met partners in de gebieden de woningbouw te versnellen. Hiervoor hebben we o.a. productiedoelstellingen verhoogt, werkprocessen aangescherpt en zijn we gebiedsgericht gaan werken. Ook zien we de roep om betaalbare woningen vanuit de jongerenuitstroom uit beschermd wonen, toestroom van statushouders, pas-afgestudeerden en andere doelgroepen op de woningmarkt toenemen. De bereikbaarheid en toegankelijkheid van de woningmarkt staat onder druk. Hiervoor hebben we o.a. basisregels voor een inclusieve stad opgesteld en het Zwols pakket van maatregelen in werking laten treden. De effecten hiervan zien we op de woningmarkt beperkt terug. We worden ingehaald door de praktijk. Onze inzet op het reguliere woningbouwproces is binnen deze hardnekkige woningmarkt niet toereikend. Deels komt dit doordat de invloed van de gemeente op de woningmarkt beperkt is en er (macro) ingrijpen vanuit Rijksoverheid nodig is. Wij willen, en zien het als onze verantwoordelijkheid om lokaal samen met onze ontwikkelpartners alles uit de kast te trekken wat binnen onze mogelijkheden ligt. Daarom willen we een experiment (geen garanties!) uitvoeren waarin we verkennen hoe we er toe kunnen komen om naast het reguliere woningbouwprogramma, doorbraken kunnen veroorzaken in woningaanbod;, actief, flexibel en betaalbaar. Daarmee gaan we ook een experiment aan in rolverandering waarin we verkennen hoe we als gemeente een, actieve en ontwikkelende rol als overheid kunnen pakken. Doel; verkennen actieve rol gemeente om flexwonen in te zetten als strategie en breekijzer in de urgente woonvraag om tot aanvullend flexibel woonprogramma te komen voor de korte en middellange termijn die iets kunnen doen aan de huisvesting van de genoemde doelgroepen en de druk op de woningmarkt. Om dit te kunnen organiseren vragen we hiervoor een budget voor een aanjager/verkenner Flexwonen die de komende maanden aan de slag gaat om deze verkenning te doen en een propositie uit te brengen, wat leidt tot een concrete aanvraag voor de PPN 2022 |