Beschrijving doel 10.1.1 We voeren een solide financieel beleid
Link naar afwijkingen in Berap 2021-1
We willen een financieel gezonde gemeente zijn en voeren daarom een solide financieel beleid. Dat betekent dat we snel kunnen reageren op veranderingen in de samenleving en de gevolgen voor onze financiën. Elk half jaar bekijken we hoe de vlag erbij hangt. We actualiseren dan ons financieel meerjarenperspectief en maken een risico-inventarisatie. Aan de hand daarvan beoordelen we of ons weerstandsvermogen op orde is en of we onze begroting moeten bijsturen. Inwoners en bedrijven die producten en diensten van ons afnemen, betalen ons daarvoor vastgestelde tarieven. In de tarievennota staat in hoeverre deze tarieven kostendekkend zijn. De meeste inkomsten ontvangen we echter uit het gemeentefonds. Het bedrag dat we daaruit ontvangen, bepaalt voor een groot deel de hoogte van onze algemene dekkingsmiddelen. Een hoger of lager bedrag uit het gemeentefonds heeft dan ook direct invloed op ons financieel meerjarenperspectief. Als een verlaging leidt tot een tekort, moeten we maatregelen nemen om het tekort zo snel mogelijk aan te vullen. Ontvangen we een hoger bedrag uit het gemeentefonds, dan komen we met voorstellen hoe we dit voordeel kunnen inzetten. Het financieel beleid over de lokale heffingen, financiering, winstuitkeringen, ons weerstandsvermogen en de risico’s en ons grondbeleid staat in onderstaande teksten uitgelegd. |
---|
Criteria
We voeren een solide financieel beleid. Dat doen we op zo’n manier dat:
|
---|
Portefeuillehouder(s)
Dorrit de Jong |
---|
Afwijkingen op activiteiten Berap 2021-2
Dividendopbrengsten deelnemingen | Lagere inkomsten | 198000 | |||
Door verschillende redenen ontvangen wij in 2021 minder dividenduitkering over het jaar 2020. In de Algemene vergadering van Aandeelhouders (AvA) van Wadinko is besloten over 2020 geen dividend uit te keren. Nadeel € 50.000. Daarnaast valt het dividend van de Rova op basis van jaarcijfers iets lager (€ 30.000) en ook de BNG keert minder dividend uit (€ 150.000). In totaal een nadeel van € 198.000. | |||||
Gemeentefonds | Aanvullende inkomsten | -600000 | |||
Op het onderdeel algemene uitkering van het Gemeentefonds ontstaat een voordeel van € 600.000 vanwege actuele gegevens over de toe te passen verdeelmaatstaven (aantallen) van de uitkering. De bijstelling heeft een structurele doorwerking, deze wordt in de begroting 2022 meegenomen. | |||||
Lokale heffingen; OZB | Aanvullende inkomsten | -750000 | |||
Voor de OZB verwachten we een voordeel van € 750.000,-- | |||||
Mutaties externe rente | Lagere inkomsten | 20000 | |||
Ten opzichte van Berap 1 is er sprake van onderstaande mutaties: Per saldo een nadeel van € 20.000. | |||||
Concernstelpost Behoedzaamheidsmarge SD; vrijval | Lagere uitgaven | -1250000 | |||
Door het afboeken van de besparingsopbrengsten komt de resterende behoedzaamheidsmarge van € 1,5 miljoen met ingang van de begroting 2022 structureel te vervallen. Voor het jaar 2021 vervalt het incidenteel resterende bedrag van € 1.250.000. | |||||
Nadelig resultaat TVS sport | Aanvullende inkomsten | -60656 | |||
Zie voor toelichting onder doel 1.2.3 onderdeel 'Nadelig resultaat TVS-aanvragen Sport' | |||||
Gezond in de stad | Budgettair neutraal | ||||
Zie voor toelichting onder doel 1.3.1 onderdeel 'Gezond in stad' | |||||
Volumestijging passende jeugdhulp | Budgettair neutraal | ||||
Zie voor toelichting onder doel 2.3.2 onderdoeel 'Volumestijging en extra kosten voor passende jeugdhulp' | |||||
Beschermingsbewind | Lagere uitgaven | -382000 | |||
Zie voor toelichting onder doel 4.3.2 onderdeel 'Bijstand voor beschermingsbewind' | |||||
Pilot ondersteuning ondernemers en retail | Aanvullende inkomsten | -25000 | |||
Zie voor toelichting onder doel 5.2.1 onderdeel 'Ondersteuning ondernemers en retail' | |||||
Ceintuurbaan 4 | |||||
Zie voor toelichting onder doel 7.1.4 onderdeel 'Ceintuurbaan 4' |