Domeinen

Sociaal domein

Beschrijving doel 1.3.2 We realiseren een krachtige doorgaande leerlijn

Het realiseren van een krachtige doorgaande leerlijn is nodig om alle Zwolse kinderen gelijke kansen te geven. De eerste levensjaren zijn van groot belang voor de ontwikkeling van alle kinderen, daarom zetten we ook in op voor- en vroegschoolse educatie (VVE). Op basis van de wetswijzigingen en landelijke ontwikkelingen hebben we ons beleid aangepast dat beschreven staat in het vastgestelde Beleidsplan Voorschoolse Voorzieningen 2018 – 2021. Gezamenlijk zetten we in op een soepele overgang tussen voorschool en school om een doorgaande leerlijn te verstevigen. We hebben hierbij ook aandacht voor de samenwerking tussen alle partners op het terrein van VVE. We hebben een brede peuteropvang in Zwolle: voorschoolse voorzieningen kunnen gesubsidieerde peuteropvang bieden.
Komend jaar zetten we in op de verbreding van de aanpak van een krachtige doorgaande leerlijn. We geven een verdere impuls aan de aanpak van onderwijsachterstanden (OAB) waar VVE onderdeel van uitmaakt. Dit doen wij in nauwe samenwerking met onze partners. Zo zetten wij bijvoorbeeld het programma Alle Zwolse Kinderen Lezen van de Stadkamer volgend jaar voort.

Wederzijdse betrokkenheid tussen ouders, onderwijs en voorschool is van belang voor de positieve ontwikkeling van kinderen. Zij werken samen vanuit een gedeelde verantwoordelijkheid aan de ontwikkeling van een kind. Op deze manier kunnen talenten tot bloei komen vanuit het uitgangspunt dat ieder kind een talent heeft dat we willen aanspreken en stimuleren. Samen met scholen willen we blijven voorkomen dat leerlingen uitvallen en/of door schooluitval geen startkwalificatie voor de arbeidsmarkt behalen. Op deze manier start men met een achterstand die door het inzetten van een krachtige doorgaande leerlijn te voorkomen is. We willen dat kinderen goed mee kunnen komen in het onderwijs om zo goed voorbereid deel te nemen aan de arbeidsmarkt.

Criteria

We realiseren een krachtige doorgaande leerlijn, zodanig dat:

  • Het voor- en vroegschoolse educatie aanbod breed toegankelijk is.
  • Er een toename is van de tevredenheid over peuteropvang.
  • Uitval in het onderwijs geminimaliseerd wordt.

Portefeuillehouder(s)

Michiel van Willigen

Afwijkingen op activiteiten Berap 2021-2

OnderwijsAchterstandenBeleid (OAB)

Budgettair neutraal

Het uitvoeren van onderwijsachterstandenbeleid is een wettelijke taak. De specifieke uitkering van het Rijk voor onderwijsachterstandenbeleid 2021 valt op basis van de voorlopige toekenning € 172.898 hoger uit dan begroot. Het (extra) budget voor onderwijsachterstanden wordt ingezet voor het voorkomen en bestrijden van
onderwijsachterstanden bij kinderen van 0 tot en met 12 jaar.

Deze pagina is gebouwd op 01/18/2022 12:33:38 met de export van 10/15/2021 09:02:06